Fietsen op Fenna's verjaardag

6 augustus 2014 - Bangkok, Thailand

Hieperdepiep hoera! Fenna is jarig en is heel blij met haar verjaardagskroon, scheetkussen en Barbies.
Na het zingen en cadeautjes uitpakken gingen we met de boot richting het koninklijk paleis. De kleding van Will en Hub werd bij de ingang afgekeurd. De rij bij de "dressing room" bleek zeer lang te zijn en omdat we op tijd moesten zijn voor onze fietstocht bij Co van Kessel besloten we de rivier over te steken naar de Wat Arun (de tempel van de dageraad). Dat bleek een goede keuze: rustig, mooi en een hele steile trap!
We namen de ferry weer, van halte nr 9 naar nr 3, en stapten uit bij het Sheraton hotel. Op naar Co van Kessel cyclingtours. Met een paar andere Nederlandse gezinnen en een stel gingen we op weg met de Thaise Tammy en de Nederlandse Simone. Een slinger van 15 fietsers en Fenna in het stoeltje achterop, baande zich een weg door nauwe steegjes, langs winkeltjes, sloperijen, tempels en talloze andere bedoeninkjes. Eten, slapen, spelen, alles gebeurt op straat dus we moesten goed sturen!

De eerste stop was een Chinese tempel waar de offers en giften bestemd waren voor het naastgelegen ziekenhuis waar armen gratis zorg kunnen krijgen. In de tempel lagen vele balen rijst en stonden grote stapels met flesjes water, allemaal donaties voor het ziekenhuis. Bij de tweede stop bleek dat Fenna achterop in slaap gevallen was. Ze ontwaakte in een grote hal waar groente, fruit en bloemen werden verhandeld. Bij een stalletje kreeg ze een mooie bloemtak, voor haar verjaardag!?

We staken via een brug de Chao Phraya over. Er was net een school uit. We fietsten langs de kinderen met veel "hello" en high fives. We stopten bij een tempel waar een hele grote klok hing die je drie keer mocht luiden nadat je je offers in de tempel had gebracht. Jasper en Lucas lieten ook hun toekomst voorspellen door een beker met genummerde houten stokjes te schudden. Bij het nummer dat eruit viel hoorde een tekst die Tammy voor ze vertaalde. Het komt goed met ze!

Na de laatste stop met fris, chips en fruit kregen we nog een goede tropische bui over ons heen. Na drie uur keerden we terug bij het kantoortje en daar bleek dat Simone en Tammy onderweg nog cake hadden gekocht. Met brandende kaarsjes brachten ze het binnen en de hele groep zong voor Fenna "lang zal ze leven". Fenna at met smaak de cake op. De fietstocht was een fantastische ervaring!

Ons jarige Jetje mocht kiezen waar we gingen eten. Het werd de Mc op Kao San road! Kinderen blij, wij ook blij. Fenna had een onvergetelijke vierde verjaardag!