Vlot, longtailboot en tuktuk

15 augustus 2014 - Ayutthaya, Thailand

Vandaag ging de reis weer verder naar Ayutthaya, de oude hoofdstad van Siam. Maar, beloofd is beloofd, eerst moest nog met het vlot gevaren worden dat in de rivier bij het hotel lag.
Rond lunchtijd arriveerden we bij het Baan Thai House, waar we 1 nachtje zullen blijven slapen. Jammer, want ook dit is weer een klein paradijs.

Na de lunch doken we het zwembad in. Dat kon hier echt, want het was diep. Eigenlijk leken we wel balletjes in de soep, zo warm was het water. Fenna organiseerde een aantal zwemwedstrijden. We hebben flink ons best gedaan. Toen even douchen en om vier uur werden we door een tuktuk opgehaald die ons naar een boot bracht. Met deze longtailboot voeren we over de rivier langs verschillende tempels die op de oevers buiten het stadscentrum staan.
De eerste, die verder niet zo mooi was, herbergde een enorme gouden boeddha waarvan we al een replica tijdens onze fietstocht in Bangkok hadden gezien. Hier was net een ceremonie gaande waarbij lange oranje doeken naar mannen die op de schoot van de boeddha stonden, werden gegooid. Daarna werden de doeken weer naar beneden gegooid en over de hoofden van de knielende mensen gedrapeerd. Jasper dacht dat dit symbool staat voor de verbintenis met boeddha. Hij zou best eens gelijk kunnen hebben. In ieder geval vond iedereen het leuk om mee te maken. Het was een goede boeddha volgens Fenna.

Na nog twee oudere tempels werden we uiteindelijk bij de night market afgezet. Nog precies als 16 jaar geleden! We aten en dronken er met z'n zevenen voor 550 bath (zo ongeveer 15 euro). En het was nog lekker ook! Bij een ander kraampje hadden de kinderen al roti gezien, Thaise crêpes. Dat werd het toetje. Volgens Lucas de lekkerste pannenkoek ooit.
Na zware onderhandelingen over de prijs, vouwden we ons met z'n allen op in een tuktuk en bij een aantal mooi verlichte tempels vouwden we ons nog een paar keer uit voordat we weer bij ons hotel werden afgezet. Fenna zag niet veel van de tempels; die liep alleen maar te dollen met de chauffeur.