Khao Yai national park

13 augustus 2014 - Khao Yai, Thailand

Op 12 augustus, Thaise moederdag, vertrokken we bij het Oriental Kwai resort voor een rit van 4,5 uur naar Pak Chong. Tomtom wees ons prima de weg, alleen het laatste stuk bij Pak Chong moest de hulp van Google Maps worden ingeroepen om het Watermill resort te vinden.
Ook hier troffen we weer een mooie tuin maar de stijl was iets anders. Overal lachwekkende kitscherige beeldjes en verder inderdaad een hele grote watermolen.
Het ontbijt werd geserveerd onder een afdak met zoveel begroeiing dat je je in een jungle waande. Maar de tocht naar de echte jungle van Khao Yai national park moest nog beginnen.

Nadat we de toegangspoort waren gepasseerd, was het nog zeker 10 km rijden naar het informatiecentrum waar we een gids zouden kunnen krijgen. De weg slingerde omhoog en na twee elephant crossings en een cobra crossing zagen we al de eerste apen, makaken.
Bij het informatiecentrum vonden we een gids die met ons een tochtje van 3,3 km kon lopen. We hesen ons in lange kousen tegen de bloedzuigers en gingen op pad. Over modderige paadjes langs woudreuzen, spinnen, lianen en met voortdurend gezoem en getsjirp van allerlei insecten en krekels.
Na een tijdje was er gedoe bovenin de bomen en uiteindelijk zagen we een makaak hollen.
Voor Fenna was vooral de vraag wanneer we weer naar het hotel zouden gaan en of ze wat kon eten. Dus we gaven haar regelmatig een crackertje en zeiden dat ze alleen bij de auto zou komen als ze door zou lopen.
Bij een uitkijkpost konden we even rusten. Daar zagen we een bloedzuiger voor een leuke spanrups aan. De gids van een andere groep die dat vertelde vond het heel knap van Fenna dat ze helemaal zelf had gelopen. Zulke jonge kinderen zag hij bijna nooit op deze tocht. Het laatste stuk deed Fenna bijna huppelend.
Stop! Ssstt... Ineens hoorden we in de verte nog het geroep van gibbons. We hebben ze dan wel niet gezien, maar toch gehoord!

We besloten de dag in Khao Yai met een mooie waterval. Daarna reden we naar de Garden Lodge om voor de volgende dag nog een tour te regelen. We konden er meteen eten. En we kregen er gratis muggenmelk bij.
Voor Evert en Tjarda was het even herinneringen ophalen aan 16 jaar geleden toen we daar gelogeerd hadden. Er ligt nu een drukke weg voor de deur die er toen niet was. En ernaast is nu een groot tankstation met een Seven Eleven waar we nog even wat boodschappen konden doen.
De jongens constateerden bij thuiskomst enigszins verbaasd dat dit de eerste vakantiedag was dat ze niet hadden gezwommen. Maar ach, ze hadden de jungle erg mooi gevonden.

1. Hans:
    13 augustus 2014
    Lieverds, wat hebben jullie een prachtige vakantie. Allemaal echte woudlopers, vooral de kinderen. Knap georganiseerd T&E.