Bananen, maïs en watermeloenen

10 augustus 2014 - Nong Bua, Thailand

Een olifantenslurf strekte zich naar ons uit. Een beetje onwennig stopten we er een trosje bananen in. Daarna maïs en een paar watermeloenen. De bejaarde olifant die wij mochten voeren at niet snel, maar toch ging de hele mand waar haar ontbijt in zat leeg. Toen kwam de brutale Jonny, de jongste olifant in Elephant World, en die deed gewoon zijn bek open zodat we de bananen erin konden gooien.

We waren vandaag bij een olifantenopvang voor olifanten die hun leven lang hard hadden gewerkt in de bosbouw, het toerisme of de "bedelindustrie". Hier kwamen wij om (tegen betaling) te werken voor de olifanten, in plaats van de olifanten voor ons.

Elke olifant heeft een mahout waarvan de meeste Birmese vluchtelingen zijn die met hun gezin op het terrein van Elephant World wonen. Eén mahout is een Amerikaanse vrouw die haar baan bij een New Yorkse bank ervoor heeft opgezegd. Verder lopen er veel vrijwilligers rond die een paar weken tot een paar maanden komen helpen. Wij werden rondgeleid door Evelien die in het dagelijks leven lerares economie is.
's Ochtends hebben we pompoenen gesneden en in de sticky rice geroerd waarmee we 's middags rijstballen hebben gemaakt voor de oudste olifanten die geen tanden meer hebben. We mochten ook nog maïs en fruit verstoppen. Dat vonden de jongens een leuk spelletje.

Na een uitgebreide lunch (voor onszelf) hebben we onkruid gewied en mest gestrooid bij de bananenplanten. De olifanten eten uiteindelijk zowel de bananen als de planten op.
Toen mochten we rijstballen maken. Dat was een leuk plakkerig werkje. En de ballen voeren aan de bejaarde dames was nog leuker. Fenna was niet bang meer voor de grote slurf en kreeg er ook lol in.

Uiteindelijk werd ons harde werken beloond en mochten we met de olifanten gaan baden in de rivier. Will en Hub sloegen deze ronde even over en bekeken ons gespetter vanaf de kant. Lucas en Jasper hadden veel lol, vooral ook in het watergevecht met de mahout. Fenna wilde graag borstelen en heeft steeds dezelfde tien centimeter van de slurf gepoetst.
Na jasmijnthee met koekjes en nog een ronde voeren, werden we in de Shongtaew weer naar huis gebracht. Lucas wil nu een olifant in de tuin en later wordt hij ook mahout. En Fenna vindt zichzelf de beste olifantenverzorger van de wereld.